Luchtvaartmaatschappij China Southern heeft bij Airbus twintig toestellen besteld van het type A350-900, een groot vliegtuig dat geschikt is voor verre vluchten. Dat maakte de Europese vliegtuigbouwer woensdag bekend.

Met de order is volgens de officiële prijslijst van Airbus een totaalbedrag van ruim 6,2 miljard dollar (5,7 miljard euro) gemoeid. Bij zulke grote orders worden evenwel doorgaans flinke kortingen gegeven. De Chinese maatschappij – net als Air France-KLM onderdeel van de alliantie SkyTeam – heeft al ruim driehonderd Airbus-vliegtuigen in haar vloot, maar nog geen A350’s.

De nieuwe vliegtuigen zullen China Southern volgens topman Tan Wangeng helpen zijn positie op de internationale markt te versterken, mede dankzij een relatief laag brandstofverbruik. China Southern is de grootste Aziatische luchtvaartmaatschappij, gemeten naar passagiersaantallen. Het bedrijf verwacht d eerste A350 over twee jaar en alle 20 voor het eind van 2022.

Niet genoeg stoelen

Maar dat valt nog te bezien. Airbus loopt vertraging op bij de bouw van A350’s omdat er vertraging is met de levering van stoelen en andere componenten van het interieur. American Airlines smeert daarom de aankoop van haar eigen 22 vliegtuigen van het type uit over een langere periode. Fusiebedrijf United Continental overweegt zelfs om haar order voor de grootste variant van de A350 te veranderen om te zetten in één voor kleinere toestellen.

Airbus heeft tot dusver orders voor 841 van zulke toestellen ontvangen van 45 verschillende klanten. De A350 is het nieuwste model van Airbus. Qatar Airways nam het eerste toestel nog maar twee jaar geleden in gebruik en bezit de meeste A350’s – 16 stuks en wacht nog op zeker 60 volgende exemplaren. In Europa vliegen vooralsnog alleen Finnair en Lufthansa met de A350. Het model moet vooral concurreren met de Boeing 787 Dreamliner.